sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Hämeenlinnan tutor-päivän ja ITK2019-päivien satoa

Koulumme tutor-opettajat osallistuivat valtakunnalliseen tutor-päivään ja ITK2019-päiviin Hämeenlinnassa 20. - 21.3.2019. Kuuntelimme lukuisia puheita, alustuksia ja esittelyitä ja tutustuimme erilaisiin messujen tarjoamiin sovelluksiin ja laitteisiin.

Kokoamme tämän viestin osaksi ja erillisiksi kirjoituksiksi vinkkejä opetusmateriaalista, projekteista ja sovelluksista, joita tapahtumassa esiteltiin.

___________

1. Opetussuunnitelman laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet

Seitsemän taitavaa sisarusta l. Laaja-alaisen osaamisen kehittämispaketti (OPH)

https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/2691/?q=25fbb12eb87c54a55cd9592e5320e0a6

Tie laaja-alaiseen osaamiseen (Microsoft)

http://www.ele.fi/assets/arviointikehikko_microsoft_170605.pdf

2. Hämeenlinnalainen digiosaamismerkkijärjestelmä (esittelijänä Kalle Manninen)

Oppilaiden tvt-taidot näkyviksi (suoritettavien) osaamismerkkien avulla. Hämeenlinnassa Airo-työpöytä käytössä - laiteriippumaton alusta. Merkkisysteemi on moodlessa. Oppilas saa tehdä opettajajohtoisesti tai itsenäisesti kotona.

Ideaa on esitelty oheisella blogisivustolla:

http://pulpetistapilveen.blogspot.com/

3. Oppilaat ohjelmoivat monialaisen oppimiskokonaisuuden web-sovellukseksi (Tero Toivanen (Espoo) & Ville Ikkala (Valaa Technologies Oy)

- WEB-sovellus tuotettiin, koska visuaalinen, interaktiivinen, jaettava ja helposti saavutettava artefakti.
- ValOS = avoimen lähdekoodin arkkitehtuuri
- oppilaiden koodaushistoria: scratch, python, vähän html & JavaScript
- tekijöinä eityisluokka 7.-9.
- pelaajaoppiminen = annetaan ongelma ilman ratkaisua (tätä harjoiteltu)
- aiheena ilmastonmuutos (oppilaiden valitsema)
- Osa espoolaista Kyky-systeemiä, jossa koulut tekevät yhteistyötä yritysten kanssa matalalla kynnyksellä.


Linkkejä aiheeseen:
Twitterissä @teromakotero
https://valaa.com/
https://www.facebook.com/valaainspire

4. Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kulttuuriperintökasvatukseen (Ira Vihreälehto, Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura)

Kulttuuriperintökasvatus = oikeus tulkita, muokata ja tuottaa kulttuuria

Maailmanperintökasvatuksen videohanke 2018
- Tutustuminen ja oman näkökulman antaminen kohteelle; katsottavissa maailmanperintökohteen sivuilla.

Suomenlinna

- Heritage hubs -hanke: kulttuuriperinnön jakaminen eri maihin.
- Mobiilireittejä kulttuuriperintöön 2018 (Mome-palvelimelle mobiilireitti)
- Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu

Tuotettuja materiaaleja myös:

https://tarinasoitin.fi/

5. Itse tehty digi - äidinkielen digiloikka (Anna Uusiniitty et al., Hämeenkyrö)
- Sähköinen täysin avoin itse tuotettu oppimateriaali.
- Ei oppikirjoja käytössä.
- Tiimiopettaminen
- Teemajaksotyöskentely
- Pelillisyys
- Lukuvuosi jaetaan neljään teemajaksoon

Sä osaat -blogi
Äidinkielen huoltoasema
Yhtärin vinkkipankki
Koulutus mukana

6. Pelillinen, OPH-projekti
- Pelillinen ajattelu oppimisessa
- Materiaalissa apukortteja ja ideoita suunnitteluun
- Valmiita esimerkkipelejä: esim. Mokovian salaisuus -kirjoittamispeli

Pelillinen

7. Muinainen Sarsa -karttasovellus
- Paikallishistorian esittäminen karttasovelluksen avulla
(Itse esittely epäonnistui teknisten haasteiden vuoksi.)

Muinainen Sarsa -karttasovellus



Opetuksessa hyödynnettäviä sovelluksia, välineitä & muuta

Lukulumo - lukusovellus, jossa tarinat luettu monin kielin
https://www.sanakirja.fi/ - ilmainen peruskouluille
Tampereen mediakoulu -mediatehtäväkortit!
https://web.seesaw.me/
https://seppo.io/
https://opentunti.fi/


https://opendigi.fi/






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti